Waar in januari vorig jaar nog bij bijna 6 procent van de 2500 ’transacties’
in die maand een storing gemeld werd, was dit in december slechts ruim 1
procent op de 13.000 ’transacties’. Beginnersfouten worden er steeds meer
uitgefilterd naar mate we meer ervaring hebben, stelt e-laad.
Ook de zogeheten ‘uptime’ van laadpunten is in 2012 verbeterd, van 88 procent
naar 98 procent. Dat is de tijd dat laadpunten verbonden zijn met de
centrale. De tijd dat deze verbinding is verbroken wordt ‘downtime’ genoemd.
Dit kan onder andere worden veroorzaakt door het wegvallen van de
telecommunicatie of de netspanning vanwege een stroomstoring.
Stichting e-laad is een initiatief van de beheerders van energienetten om
elektrisch rijden te promoten. In 2012 heeft de stichting 1171 oplaadpunten
laten plaatsen. In totaal beheert e-laad nu 2314 palen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl